Workshop Organdie rollen

Door Joke Velema

Leer een Oude techniek – Leer werken met Organdie

Tijdens deze workshop leer je de basis techniek organdie rollen, verwerken we de gerolde organdie op een basis blokje, button of hoofdband, en zijn er voorbeelden van toepassingen te zien.
Organdie is een katoen materiaal wat op een bepaalde manier is geweven waardoor het een natuurlijke stevigheid heeft. Met dit materiaal kun je prachtige creaties maken en versieringen. Ook is het materiaal eenvoudig te verven. Het is namelijk 100% natuurlijk materiaal.

Door het dragen van haar eigen organdie creaties kreeg Joke herhaaldelijk de vraag hoe maak je dat. Marie O'Regan heeft haar deze techniek geleerd. Marie heeft dit vele malen toegepast in de collecties die zij in de jaren 60 voor Christian Dior heeft gemaakt en voor de hoeden van Koningin Elizabeth. Zij is 35 jaar lang hoedenmaakster van Koningin Elizabeth geweest. Marie is begin 2023 overleden maar volgens Joke zou het haar zeer verheugd hebben dat deze techniek wordt doorgegeven.

Wie is Joke
Rond 2007 begon Joke met het maken van hoeden. Zij ging op les in Nederland en in het buitenland en leerde onder andere van Rose Cory en Marie O'Regan, en ontwikkelde haar eigen stijl.
Joke haar ontwerpen zijn origineel, vrouwelijk en met een knipoog naar de jaren '50. De materialen waarmee zij graag werkt zijn onder andere zijde, organdie, abaca zijde, fluweel, vilt en andere stoffen. In haar atelier werkt zij uitsluitend in opdracht.
Joke was mede oprichter van Pierre & Pierre Millinery Supplies. Voor Pierre & Pierre Millinery Supplies organiseerde zij over de afgelopen jaren vele Masterclasses en workshops met internationale hoedenmakers. Ook gaf zij zelf regelmatig workshops.

Bezoek Joke's Instagram pagina, klik hier.

Zelf meenemen:

• Centimeter
  • Schaar
  • Liniaal
  • Naaigerei
  • Schort
  • Naalden/spelden
  • Kant en klaar basis om op te werken

Kosten:

De kosten voor deze workshop bedragen € 85,- dit is inclusief materiaal.

Inbegrepen in de prijs:

• (vintage) organdie

Taal:

De workshop wordt in het Nederlands gegeven.

Aantal deelnemers:

Aan de workshop kunnen maximaal 12 personen deelnemen.